Reykjavikin iloiset sulot
Jos Ms Tatin pitäisi kuvata Reykjavikia yhdellä sanalla, sana olisi varmasti ”kotoisa”. Kaupungin kodikkuus ulottuu sen inhimillisestä mittakaavasta kaupunkilaisten mutkattoman ystävälliseen suhtautumiseen. Parhaan ilmauksensa kotoisuus saa kaupungin monissa pienissä kuppiloissa, joista jokaiseen Ms Tati olisi halunnut ennättää istahtaa.
Kahviloiden tunnelma ulottui kuitenkin ohikulkijoidenkin
hengitettäväksi, ja Ms Tati pysähtyi monia kertoja katselemaan herkullisen
kutsuvia kyltityksiä kahviloiden ulkopuolella. Lisäksi jokainen kaupungin talo
oli kuin karkki leivoslautasella, toinen toistaan kekseliäämmin ja iloisemmin
väritetty ja täynnä pieniä oivalluksia. Reykjavik ei tosiaankaan kärsi liian
tosikkomaisesta rakentamisesta ja julkisivukuvasta.
Jotenkin kaikki visuaalinen ilottelu silti toimii yhdessä. Karun
ilmaston vaatimat peltivahvisteet puutaloissa, erikoiset ulokkeet ja huojuvat
puuportaat, joissa Ms Tati sai etsiä jalansijojaan varovasti. Mikään ei Ms
Tatin mielestä näyttänyt siltä, että onpas täällä tuhottu rakennusperintöä tai
kylläpä on mauttomia yhdistelmiä tässä näkymässä.
Merelle lähtevien veneiden keskellä satamassa kimalteleva
epäsymmetrinen konferenssikeskus ja konserttitalo Harpa on rakennettu hieman
samaan henkeen kuin koko kaupunki. Sen julkisivu koostuu kennomaisista eri
kokoisista ja muotoisista, eri suuntiin katselevista ikkunoista. Ms Tati ei
ollut malttaa astua sisään, koska ulkoseinien ja niiden heijastusten
katseleminen eri paikoista oli niin mielenkiintoista.
Lopulta sisään astuessaan hän henkäisi, tilan avaruus oli
häkellyttävä. Valokuvanäyttelyä katsellessaan hänen oli vaikea päättää,
kohdistaisiko kiinnostuksensa esillä oleviin kuviin vaiko lasiseinän takaa
aukeavaan mereen.
Reykjavikin kaupungintalo on rakennettu samalla tavalla
kiinteästi veteen liittyväksi kuin Harpakin. Ms Tati saapui talolle kiertäessään
kaupungin keskellä olevaa Tjörnin-järveä. Hän katseli veden ympäröimää taloa
eri puolilta, sen heijastuksia ja komeaa altaan reunan viherseinää, joka tuntui
luovan ympärilleen rauhoittavan äänimaisemankin tippuvan veden äänineen. Sitten
hän asteli taloon sen toiselta puolelta pitkin veden yli johtavaa kävelysiltaa,
ja asettautui nauttimaan kahvila Öndinin näköaloista järvelle.
Kermavaahdolla ja strösseleillä koristellun kaakaonsa kumppaniksi hän otti pullollisen vettä. Hän ei laskenut itseään niiden uhkarohkeiden matkailijoiden joukkoon, jotka uskovat tarinaan islantilaisen rikkipitoisen raanaveden epätavallisesta terveellisyydestä. Kun oli kyse juomavedestä, hän laski itsensä mieluummin niihin, joista on parempi katsoa kuin katua. Jos se tuoksuu pilaantuneelta, se on pilaantunutta, hän ajatteli, ja muisti kodikkaan majapaikkansa yhteiskeittiön kyltin, jossa vierailijoille erikseen tiedotettiin, että vesi on juomakelpoista. Ja uniikkia.
Tjörninin ympärikävely sai hänet ajattelemaan kotoisaa Töölönlahtea.
Järveä reunustavalta kävelytieltä kaupunkilaiset syöttivät vesilintuja. Yhdestä
kohtaa avautui hauska näkymä, jossa saattoi saada kaupungin kaksi kirkkoa Hallgrimskirkjan ja Vapaakirkon samalle näköjanalle. Kameraansa
räplätessään Ms Tati muisteli, kuinka oli juuri edellisenä päivänä ihaillut kaupunkia
Hallgrimskirkjanin kellotornin suuren kellotaulun läpi.
Puistonpenkeillä istuville olisi ollut tarjolla QR-koodilla kännykkään
kirjallisuusnäytteitä islantilaisesta kirjallisuudesta, mutta Ms Tati ei
malttanut keskittyä. Häntä kiinnostivat enemmän kaupunkilaisten rantaistutusten
kiveyksille kokoamat asetelmat veden pyöreiksi hiomista laavakivistä, luista ja
muista vedentuomista mystishenkisistä esineistä.
Hän pohti, mitä esineiden löytäjät ja jättäjät olivat
halunneet viestiä. Ja myös sitä, että esineitä ei ollut siivottu pois roskina.
Kyllä, hän katseli ympärilleen varmistuakseen, ettei missään sattumoisin ollut
kylttiä siitä, mikä kulttuuritapahtuma tässä olisi kyseessä.
Hän löysi viikinkien onnenpyörän (rikkimenneen muovisen
rattaan); kalanleukoja, joista olisi voinut valmistaa kanteleen, mutta
islantilaiset lienevät käyttäneet niitä johonkin muuhun; paljon sileitä ja
kuoppaisia kiviä, kauniita simpukankuoria, ja merkillisimpänä kaikista hienosti
kiertyneen ja vedessä kuluneen luun tai simpukankuoren, jonka sisällä ollut
helmiäiskivinen sauva näytti jääneen sinne pysyvästi, sillä se ei olisi
mahtunut aukoista ulos.
Ms Tatin meditoidessa näiden ihmeiden äärellä vuosisadat
humisivat hänen päässään ja hedelmällisiä assosiaatioita vilisti hänen
näennäisen hajamielisen katseensa ulottuvilla.
Paras näyttely pitkään
aikaan, hän sanoi itselleen, kun jatkoi matkaansa.
Kommentit
Lähetä kommentti
Kommentoi, kysy, kerro omista kokemuksistasi ja ajatuksistasi!