Ms Tati Chester Beatty -kirjastossa Dublinissa
Dublinin
linnan portin lähestyminen toi Ms Tatille mieleen Aku Louhimiehen Irlannin tv:lle Irlannin satavuotisjuhlavuotta
varten ohjaaman Rebellion-minisarjan.
Ms Tati ei
kuitenkaan ollut menossa linnaan. Hän etsi vanhan linnanmuurin yhteyteen tehtyä
kirjastoa ja museota, jota hänelle oli kehuttu äärimmäisen mielenkiintoiseksi.
Sellaiseksi, jonka näyttelyitä nähdäkseen ihmiset tulevat ulkomailta varta
vasten käymään ja viettävät kirjastossa päiväkausia.
Hän katseli
ympärilleen linnan pihalla ja löysikin opasteet Chester Beatty Libraryyn. Kirjasto on erikoistunut vanhoihin ympäri
maailmaa kerättyihin käsikirjoituksiin. Hänen mieleensä oli etukäteen
muodostunut kuva paljon tummaa puuta sisältävästä vanhasta ja ahtaasta
kirjastosta. Kun hän jonkin aikaa harhailtuaan ja ovenpieliä ja linnanpihaa
ympäröiviä muistopuutarhoja ihailtuaan saapui paikalle, kirjasto
osoittautui olevan moderni, vaalea ja avaraa tilaa henkivä. Poistuessaan myöhemmin toiseen suuntaan hän huomasi, että kirjaston takaseinä muodostui vanhasta linnanmuurista.
Ms Tati oli
kipeästi lounaan tarpeessa, joten ennen näyttelyiden katsomista hän suunnisti
ala-aulan yhteydessä olevaan The Silk
Road -kahvilaan. Hän sai ruoka-annoksen, johon oli tyytyväinen, ja istuutui
pöytään syömään ja seuraamaan ala-aulan viihtyisää kuhinaa. Kahvilan vieressä
oli myymälä, josta ihmiset kävelivät ulos kirjojen ja korttien kanssa. Penkeillä
istui joitakin kävijöitä syventyneinä kirjoihinsa.
Hissi ei
toiminut, joten Ms Tati joutui onnahtelemaan näyttelykerrokseen portaita pitkin, ohi lukusaliksi merkittyjen suljettujen
ovien.
Hämärässä
näyttelysalissa oli ilmeisesti perusnäyttely kokoelmista. Harmillisesti
kuvaaminen oli näyttelyssä kielletty, vaikka lasivitriinien heijastukset
olisivat luultavasti kyllä tehneet kuvausyritykset turhiksi muutenkin.
Näyttely
oli jaettu maantieteellisiin alueisiin: Euroopan vanhoja käsikirjoituksia,
Koraaneja ja islamilaisten runoilijoiden ja filosofien teoksia, egyptiläisiä
hieroglyfejä jne.
Mielenkiintoisinta
Ms Tatista oli päästä katselemaan hienoin miniatyyrein koristeltuja
sufimystikko, runoilija Sa’din
kertomuksia. Näyttelyteksteissä kunkin sivun tarina kerrottiin lyhyesti ja
kuvailtiin Gulistan (Ruusutarha)
-kokoelman olevan kansan käsissä kulunut moraliteettien kooste, jolla on ollut
iso vaikutus myös lännessä.
Kyllä, Ms
Tati ajatteli. Täällä voisi viettää aikaa vähän enemmänkin.
Seuraavassa
kerroksessa oli jo kirjaston ulkopuolella mainostettu vaihtuva näyttely
japanilaisista surimono-painokuvista.
Ms Tati ei muistanut kuulleensa mitään moisista. Ne osoittautuivat olevan uudenvuodentervehdyksiä,
joita ystävät ovat Japanissa vaihtaneet keskenään.
Armoitettu keräilijä,
kaivosinsinööri ja -pohatta Chester Beatty oli koonnut surinomoja, muun muassa,
vaikuttavan kokoelman. Kuvat olivat enimmäkseen mukavatunnelmaisia näkymiä
arkiseen elämään ja tekstit japanilaisittain tiiviitä pieniä runoja, joita
näyttelyteksteissä kuvattiin hienostuneiksi ja kirjallisuusviitteillä
leikitteleviksi.
Ms Tati
mietti, että suomalaiset uudenvuodenkortit tyypillisine kirkonkellon kuvineen
olivat aika paljon tylsempiä. Ilmankos niitä ei enää lähetetäkään.
Näyttelyhuoneesta
poistuessaan hän huomasi, että portaat jatkuivat vielä ylöspäin ja seinällä oli
kyltti: Roof Garden. Sinne tietenkin!
Kattopuutarha
oli pelkistetty japanilaisen puutarhan mieleen tuovalla tavalla. Heiniä jotka
huojuivat lämpimän päivän vähäisessä tuulessa, kiipeileviä köynnöksiä ja
valkoisia ja kirkkaanpunaisia kukkia. Puita ja pensaita. Käytävien välillä oli
pyöreiden pikkukivien ja pienten mehikasvien peittämiä alueita, ja siellä täällä penkkejä joilla istuskella. Pieniä puuportaita, jotka johtivat puutarhan seinämissä oleville
kurkistusaukoille.
Hiljattain
Ms Tati oli nähnyt parikin japanilaista puutarhaa, joissa oli portaita, jotka
eivät johtaneet minnekään. Näennäisesti tietenkin, Ms Tati mietti. Sillä
johtivathan ne ylöspäin.
Kommentit
Lähetä kommentti
Kommentoi, kysy, kerro omista kokemuksistasi ja ajatuksistasi!