Kansallismuseossa
Ms Tatin edellisestä käynnistä Kansallismuseoon oli kulunut
vuosikausia. Hiukan sateisena päivänä hän pulpahti ulos metron uloskäynniltä Mannerheimintiellä
ja kiipesi Lasipalatsin edessä nelosen ratikkaan ajaakseen pysäkinvälin
museolle.
Hänellä oli jalassaan mukavat – suorastaan urheilulliset –
kengät, joita hän ei ollut hankkinut omasta aloitteestaan. Koko matkan kotoa
museolle hän katseli ihmisten jalkoja. Otantatutkimuksensa jälkeen hänen oli
pakko todeta, että hän oli varmaan helsinkiläisen ihmislajin viimeinen
urheilujalkineisiin (jo sanakin antoi hänelle epämieluisia väristyksiä)
siirtynyt henkilö.
Anatomisesti muotoiltujen, joustavien, pehmennettyjen, räikeänväristen, tukevien
ja kevyiden jalkineidensa ansiosta hänen jalkojaan ei alkanutkaan särkeä, kuten
yleensä hänen kävellessään kilometrikaupalla museoiden kovilla lattioilla. Ms
Tati ei kuitenkaan halunnut vetää tästä mitään hätiköityjä johtopäätöksiä.
Hän aloitti perusnäyttelyn katsomisen kellarikerroksen jää-
ja kivikautta käsittelevästä osasta, ja säikähti mammutin törähdyksiä, jotka
kaikuivat saleissa. Hän ihaili erityisesti uskomattoman sileiksi hiottuja
kivikirveitä. Ne saivat hänet muistamaan joskus nuoruudessa tehdyn työjakson
arkeologisilla kaivauksilla sekä sen suuren riemun ja innostuksen, jota kaikki
osallistujat tunsivat, kun ehjän kivikirveen hahmo alkoi erottua kerroksittain
kuoritusta hiekasta kaivausalueen pohjalla.
Karhun- ja hirvenpään muotoon hiottuja kirveitä katsoessaan hän
mietti, miten ihmeessä kukaan raaskisi oikeasti käyttää noin hienoja luomuksia
kirveinä. Ne olivatkin ihan vahingoittumattomia, ja hän päätteli, että ehkä ne
oli valmistettu johonkin rituaaliin, kunnianosoitukseksi myyttisille karhu- ja
hirviesi-isille.
Erityisen pitkään hän ihaili pronssikauden koruja, jotka
olivat patinoituneet vihertäviksi. Ne näyttivät hienostuneilta, mutta eivät
iloisuudessa vetäneet vertoja kivikauden maalatuille savihelmille, joita kuka
tahansa 60-luvun hippi olisi rakastanut.
Ihastuksekseen hän löysi laatikkomaisen sovelluksen; siinä oli reikä, jonka yläpuolelle oli tarkoitus laittaa kätensä. Kun hän teki näin,
hän näki samoja liikkeitä oman kätensä kanssa tekevän toisen käden, jossa oli
hieno sormus. Joka kerta, kun hän veti kätensä pois ja asetti sen uudelleen
aukon yläpuolelle, käsi ja sormus vaihtuivat. Hän leikki sormuksilla ja kädenliikkeillä niin
pitkään, että huomasi toisten jo odottavan vuoroaan kärsimättöminä häntä
katsellessaan. Tuntui kuin olisi saanut melkein oikeasti sovittaa lasivitriinien
koruja!
Tällä kertaa hän myös viihtyi katselemassa keskiaikaisia puusta veistettyjä kirkollisia pyhimyspatsaita. Tutkimassa niiden hellyttävän kömpelöä ilmeikkyyttä ja
värejä. Miten moni olikaan mahtanut kirkonpenkissä istuessaan kehitellä niille
oman tarinansa. Hän mietti myös, millaista oli mahtanut olla ylimys ja istua
kirkossa edesmennyt sukunsa ympärilleen kirkkoon haudattuna.
Sitten hän siirtyi uudemman ajan siroihin käsityötaidon
näytteisiin. Kelloihin, astioihin, taitavasti eksoottisista puulajeista tehtyihin
huonekaluihin, tiimalaseihin, koru- ja nuuskarasioihin, vaaseihin. Muotokuviin hienosti pukeutuneista herroista ja rouvista, joita
ei kuitenkaan oikein tahtonut erottaa toisistaan, koska he olivat kuvissa
samalla tavalla patsaiksi jähmettyneitä ja ilmeettömiä.
Museon kaakeliuunit olivat hänen erityisiä
suosikkejaan. Hän rakasti ajatella, että istuisi mukavassa nojatuolissa jonkin koristeellisen uunin edessä jalat jakkaralle nostettuina. Tuli loimottaisi avoimesta luukusta.
Hän katselisi kaakeleiden tuttuja kuvioita, lukisi hetken ja alkaisi sitten
uunista tulevan lämmön vuoksi tuntea olonsa yhä raukeammaksi, kunnes nukahtaisi
hetkeksi miellyttävään tuoliinsa. Kissa sylissä kehräten ja lämmöstä nauttien
tietenkin.
- Miten jännittävä unelma!
Hän puhutteli itseään aavistuksen pettyneenä.
- Mielenkiintoisempaa olisi ehkä kaivata
kaukomaille näkemään jotakin mahdollisimman erilaista. Niin kuin tietysti
monesti olen kaivannutkin.
Hän käveli hetken aikaa katsellen kaikkea eteensä tulevaa ja
oivalsi sitten:
- On se kyllä hyvin sopiva haave sille, joka
haluaa säästää ympäristöä. Vaikka tietysti takkatulikin on nyt kiellettyjen
listalla, tarkemmin ajatellen. Voi hyvänen aika!
Mahtoivatkohan entisaikojen ihmisetkin pelätä maailmansa
puolesta, hän mietti. Että tulee katastrofi, joka tuhoaa maailman sellaisena
kuin he sen tuntevat. Historioineen tulevaisuuksineen päivineen. Onko olemassa
mitään järkyttävämpää ja surullisempaa ajatusta? Täydellisempää vastakohtaa
tunteelle, jonka valtaan helposti joutuu museossa – että museoita ei olisi,
jollei ihminen niin täysin luottaisi tulevaisuuteen ja sen haluun tietää
menneestä?
Hän piristyi vasta päästessään astumaan R.W. Ekmanin
maalaukseen vuoden 1863 säätyvaltiopäivien avaamisesta. Siellä mm J.V. Snellman
puhutteli häntä. Yhtäkkiä hän huomasi seisovansa avajaissalissa ihan keisarin
valtaistuimen vieressä! Kuuntelemassa suomalaisten silmäätekevien ajatuksia samalla, kun avajaisseremonia eteni.
Kuulemastaan pitkästä ja hämmentävästä pohdinnasta hänelle jäi lähinnä mieleen, että häntä kehotettiin kiinnittämään huomiota keisarin tapaan
ajatella. Keisari suunnitteli ensin sodan aloittamista Suomessa. Sen sijaan hän
järjestikin sotilasparaatin.









Kommentit
Lähetä kommentti
Kommentoi, kysy, kerro omista kokemuksistasi ja ajatuksistasi!