Maailman johtavien moralistien kokouksessa valtameren saarella
”Olen parhaani mukaan merkinnyt paperille mestarini
mietteitä ja havaintoja, joita hän teki ikimuistettavalla matkallaan Ceylonin
saarelle, ja jäljennän ne nyt tähän niin hyvin kuin taidan. Uskollisuus aihetta
kohtaan vaatii mainitsemaan, että mestarini, filosofian tohtori, dosentti,
vertailevan moraaliopin ylimääräinen, henkilökohtainen professori Helsingin
Yliopistossa ja Suomen Akatemian jäsen, sai hyvin ansaitun kutsun suureen
tieteelliseen konferenssiin, joka pidettiin Colombon kaupungissa Intian
valtameren rannalla.”
Näin Sinuhe-henkisesti alkaa Matti Kurjensaaren
Karavaanikellot (1957). Joka muuten onkin omistettu Mika Waltarille ja Olavi
Paavilaiselle. Värikkään kansikuvituksen, josta Ms Tati lukiessaan jäi tuon
tuostakin nautiskelemaan, on tehnyt Arnold Olsen. Kirjan muutamat valokuvat ovat Jörn Donnerin ottamia.
Mainittakoon vielä, että valtameren saarella pidettävän
moralistien konferenssin aiheena on tekniikan ja moraalin suhde. Itse
konferenssista emme valitettavasti (tai onneksi?) kuule paljoakaan, mutta sen
sijaan paljon matkasta konferenssiin.
Ms Tati nyökkäsi hyväksyvästi lukiessaan kirjan
ensimmäisiltä sivuilta mestarin näkemyksen, ettei matkan pituus ole matkustamisessa
merkittävin tekijä, vaan sen intensiteetti, syvyys. Mestari muistutti
maahankaatuvaista sairastaneen profeetta Muhammedin elämän tapahtumasta, jossa
Muhammed sairauskohtauksen saatuaan kaatui ja hänen kädessään ollut vesiruukku
särkyi. Horrostilansa aikana Muhammed ennätti olla kolme kertaa naimisissa,
kokea ihmeellisiä seikkailuja ja elää useampia elämiä. Kun hän havahtui
kohtauksestaan, ei vesi ollut vielä ennättänyt valua loppuun rikkoutuneesta
ruukusta.
- Ei tämä ehkä ihan jokaisesta viikonloppumatkasta
syvällistä tee, kuitenkaan. Vaikka ruukkujakin särkyisi, Ms Tati mietti, ja käänsi sivua.
Ystävykset lähtevät matkaan silloisen aikakauden uljaimmalla
matkustajalentokoneella, Tu 104:llä.
”Se oli lentokentän primaballerina, vaalea, siro ja
solakka, avaruuksien sprintteri, virtaviivainen kuin kala. Keula ohjaamoineen
muistutti hauen päätä. Tuntui kuin olisimme nousseet esikaupungin
raitiotievaunusta loistojunaan, vanhasta kolisevasta bussista hyrräävään
Cadillaciin. Pienet siivet liittyivät runkoon takaviistosti ja vaikuttivat vain
nopeuden ylistykseksi asetetuilta koristeilta.”
Stratosfäärissä kiitäessään matkatoverit miettivät Mika
Waltarin ja Olavi Paavolaisen kirjoittamaa aikakautensa tekniikkahurman
kuvausta Valtatiet, ja perehtyvät
samalla Tu 104:n ihmeellisiin teknisiin ominaisuuksiin. Ms Tati tunsi pientä haikeutta lentämisen viattoman lapsuuden päättymisen johdosta noista ajoista lukiessaan.
”- Lentäminen tekee meistä yksinäisiä, sanoi mestari.
Saamme kosketuksen vain suurimpiin luonnonilmiöihin, pilviin, vuoriin, tasankoihin.
Olemme jopa tuulen ja sateen yläpuolella.”
Lentomatkan unohtumattomimman kokemuksen tarjoaa Himalajan
vuorten ylitys, joka saa matkalaiset tuntemaan, että he ovat tunkeutuneet
alueelle, jonne ihmisen ei ole tarkoitus päästä.
”Sydäntä kouristi; tuntui, että lensimme
esihistoriallisessa ajassa, jolloin vain Herran henki liikkui vetten päällä
eikä vielä ollut sanottu: - Tulkoon valkeus! Huippu oli kuin alkuaikojen
Ararat, ensimmäinen merkki maasta, joka vasta oli syntymässä. Se oli
liikkumaton, sinertävä jättiläinen, majesteettisessa, tyynessä rauhassaan
yllätetty. Odotin Wagnerin musiikkia ja pyhiinvaeltajain kuoroa. - - Vuoret
ovat temmellyksen kauheita jälkiä, luonnottomia, vääristyneitä maanpinnan
muotoja, metafyysisen kranaattitulen pirstomia maastonkohtia, toisilta tähdiltä
ammuttujen laukausten kammottavia osumia. Ei, pois täältä nopeasti. Tämä ei ole
ihmisten eikä eläinten maata; tämä on Herran ja perkeleen yhteistä riitamaata,
jumalallista kiistakenttää, jota ei sovi ihmissilmän nähdä. Pian jompikumpi
sieltä ilmaantuu, tarttuu konettamme runkoon ja paiskaa alas. Vai oikein
matkatavaroin tänne tullaan, säädettävin tuolein, hyllyin, kirkkain lampuin,
verhoin, ikkunoin ja pesuhuonein.”
New Delhiin saapuessaan matkustajat kokevat toisentyyppisen yllätyksen
Intian kuivan kuumuuden iskiessä heidän ylitseen. Intiassa he pysähtyvät,
tekevät retkiä merkittävinä pitämiinsä paikkoihin ja käyvät keskusteluja alueen
historiasta ja maailman tilasta. Jawaharlal Nehru ja hänen läntisestä ajattelusta
eroava poliittinen ajattelunsa, Gandhin perintö ja intialaisen taruston rikkaus
sekä täydellisesti läntisestä eroava, hurjana versova mielikuvitusmaailma.
Venäjällä ja Kiinassa käynnissä oleva vallankumous, lännen taloudellinen
rikastuminen.
Nehrun ajatukset osuvat yksiin moralistien matkan aiheen
kanssa: hänen mielestään kaikista suurista käynnissä olevista vallankumouksista
suurin on tieteen ja tekniikan vallankumous.
Taj Mahaliin menosta muodostuu Intian matkaosuuden
merkittävin kokemus. Se paljastaa yllättäen mestarin sydämeen kätkeytyvän Taj
Mahalin.
Ceylonissa odottaa auringon alla paahtuvan Intian jälkeen
vehreä, kostea tropiikki, melkein hukkuminen valvomattoman uimarannan
salakavalassa veden imussa, mestarin vatsatauti sekä matkan päämäärä, suuressa
länsimaistyyppisessä merenrantahotellissa pidettävä tieteellinen konferenssi.
Vertaillessaan Intian ja Ceylonin ilmaston aiheuttamia
kokemuksia mestari päätyy ajatukseen, että ihmiset, yhteiskunnat, kulttuurit ja
uskonnot ovat ilmastonsa tuloksia. Toisen ilmanalan hengentuotokset eivät voi
täysin juurtua jonnekin muualle. Intian hedelmällinen maaperä versoo
tuhansittain jumaluuksia ja heihin liittyviä tarinoita, mutta pohjoisen
karuissa oloissa asuu ankarampi yksi jumaluus.
Tällä kohtaa Ms Tatin oli pakko imaista kylmää juomaansa.
- Tämäpä nyt menee syvälliseksi.
Hän mietti hetken aikaa suomalaisten muinaisuskoa ja
kristinuskon kovakouraista juurruttamista itsepäiseen kansaan, ja huokaisi
surullisena.
Toisaalla kirjoittaja iloitteli
mielikuvituksekkaiden tutkijoiden ja kirjailijoiden kustannuksella. Kohteista Ms
Tati tunnisti Wettenhovi-Aspan lennokkaat kielitieteelliset päätelmät. ”Lumottu
suomalainen” Yrjö Hirn puolestaan kirjoitti kirjan valtameren saaresta
kolmisenkymmentä vuotta ennen mestarin ja hänen kirjurinsa matkaa – koskaan poistumatta
nojatuolistaan.
Ollakseen oikeudenmukainen, tai armelias, teräväkynäiselle
kirjailijalle Ms Tati päätti tulkita ilmastoteorian hienostuneena ironiana syvällisestä
ilmasto-olosuhteisiin perehtymisestä.
Valtameren saaren konferenssissa eri puolilta maailmaa
saapuneet viisaat pohtivat, onko ihmisen moraali kasvanut samaa tahtia ihmisen
tekniikan kanssa, vai onko ihmiskunta ladatulla aseella leikkivä pikkupoika. Ms
Tati ei jäänyt pidättelemään hengitystään kuullakseen vastauksen, ja
ystävystenkin oli palattava kotiin samaa pitkää tietä, jota tulivatkin,
saamatta kysymykseen mitään uutta vastausta. Ihmiskunnan karavaanikellot vain
kilkattavat.
Kommentit
Lähetä kommentti
Kommentoi, kysy, kerro omista kokemuksistasi ja ajatuksistasi!